Psychoterapeuta, psycholog, psychiatra… Do kogo się udać w razie problemów?
9 marca 2018
współczesna psychoanaliza
Współczesna psychoanaliza, czyli psychoterapia psychodynamiczna
9 kwietnia 2018

Jak wiele wiesz o depresji?

depresja

Mówi się, że depresja jest chorobą cywilizacyjną. Coraz więcej z nas musi zmagać się codziennie z tą chorobą, która odbiera nam radość z życia. A skutki depresji bywają tragiczne. Bardzo łatwo jest ją też pomylić ze zwykłą chandrą. Czy da się z niej wyleczyć? Jakie są jej objawy? Gdzie szukać pomocy?

Czym jest depresja?

Depresja jest to zaburzenie charakteryzujące się różnymi objawami, które występują przez okres co najmniej 2 tygodni. To zły nastrój, przygnębienie, smutek z którymi człowiek sam nie potrafi sobie poradzić. Depresja jest z reguły objawem wtórnym, a pierwotnym jej podłożem jest lęk, nerwica, tłumienie emocji.

Jak poznać objawy depresji?

Objawy choroby na początku trudno zauważyć. Zwykle jednak chorobę możemy poznać po zmianach nastroju polegających na pogrążeniu się w smutku, przygnębieniu, utraty zainteresowań, brak zdolności do odczuwania przyjemności oraz zaburzenia psychoruchowego. Może się ona objawiać też niską samooceną, brakiem lub nadmiarem apetytu, a nawet agresją.

Czym różni się depresja egzogenna od endogennej?

Depresja egzogenna jest wywołana silnie stresującym zdarzeniem. Zazwyczaj dotyczy ono utraty bliskiej osoby, zdrowia lub pracy. Depresja tego rodzaju wystąpi z większym prawdopodobieństwem u osób, które mają do tego uwarunkowania genetyczne. Natomiast depresja, która wzięła się trochę „znikąd”, może być depresją endogenną czyli taką, gdzie problemów z nastrojem nie poprzedzało przeżycie traumatycznych zdarzeń.
Ile trwa pierwszy epizod depresyjny?
Aby zdiagnozować depresję, zaburzenia w nastroju utrzymywać się muszą więcej niż dwa tygodnie.

Depresja poporodowa

Nie każda łza młodej matki, psychiczny dołek czy niepokój to objaw depresji poporodowej. Jeśli jednak kobieta faktycznie cierpi z jej powodu, konieczna jest pomoc specjalisty. Depresja poporodowa wiąże się między innymi z gwałtownymi zmianami nastroju. Dlaczego tak się dzieje? Okazuje się, że winne są… hormony! W okresie połogu wydziela się i oksytocyna i prolaktyna. Na dodatek, bardzo intensywnie waha się poziom hormonów płciowych oraz hormonów tarczycy oraz nadnerczy. Wszystko to powoduje zmienność nastrojów. Zdarza się, że kobieta zaczyna nagle płakać, aby chwilę później wybuchnąć głośnym śmiechem!

Jak odróżnić zaburzenie depresyjne od normalnego smutku?

Najczęściej smutek ma charakter naturalnie występującej emocji uwarunkowanej bieżącymi przeżyciami i niezwiązanej z żadnym zaburzeniem zdrowia. Zwykła chandra czy obniżenie nastroju nie jest powodem do obaw. Niekiedy jednak smutek może być elementem depresji, które wymaga pomocy psychiatrycznej i psychoterapeutycznej.

Gdzie szukać pomocy?

Istnieje wiele form walki z depresją. Jest to na tyle poważna choroba, że bardzo ciężko poradzić sobie z nią samemu. Jeśli potrzebujesz pomocy, to psychoterapia Rzeszów jest jednym z miejsc gdzie ją dostaniesz. Oprócz psychoterapii leczyć depresję możesz przez fototerapię oraz farmakologię. Jednak ważne jest robienie tego pod okiem specjalisty.